Institut Européen des Membranes - UMR5635

Coopérations

jeudi 22 septembre 2011

[fr]
{{Laboratoire International Associé Franco-Russe CNRS: LFR MEIPA}}
document 138 En janvier 2011 le CNRS a créé le Laboratoire International Associé Franco-Russe {{MEIPA, Membranes Echangeuses d’Ions et Procédés Associés}}. Quatre partenaires sont impliqués dans cette operation: l’IEM (UMR 5685, Montpellier) et l’ICMPE (UMR7182, Thiais) d’une part et “The Membrane Institute, University of Kuban » (Krasnodar, Russia) et « The Kurnakov Institute of GeneraI and Inorganic Chemistry, Russian Academy of Sciences » (Moscow, Russia). Les activités de {{“MEIPA”}} visent la création de savoirs nécessaires à la synthèse de nouvelles membranes à propriétés optimisées par modifications de la structure, de la nature chimique, des propriétés de surface associées à des conditions de mise en œuvre améliorées (électrique et hydrodynamique). Quatre axes sont explorés: -#Relations structure-propriétés et impact sur le transfert membranaire ; -#Rôle des propriétés de surface sur le comportement des membranes; -#Phénomènes interfaciaux au voisinage de la zone membrane/solution; -#Comparaison modélisation mathématique et resultants de la recherche. [Marc Cretin->art163] (IEM) et [Victor Nikonenko->https://www.researchgate.net/profile/Victor_Nikonenko] (Krasnodar) sont co-directeurs du LFR MEIPA. [en]
{{CNRS International Associated Laboratory: French-Russian Laboratory MEIPA}}
document 138 Since January 2011 CNRS created an “International Associated Laboratory” named {{“French-Russian Laboratory” MEIPA}}, Ion Exchange Membranes and Associated Processes. Four partners are involved, IEM (UMR 5685, Montpellier) and ICMPE (UMR7182, Thiais) on one hand and Membrane Institute, University of Kuban (Krasnodar, Russia) and Kurnakov Institute of GeneraI and Inorganic Chemistry, Russian Academy of Sciences (Moscow, Russia). The activity of the LFR “MEIPA” is aimed at the generation of the knowledge needed for elaboration of novel membranes with optimized properties (via varying structure, chemical nature, surface asymmetry and topography) associated with optimized physico-chemical conditions of operation (electric and hydrodynamic). Four axes in the joint research program are investigated: -# Structure-properties» relations and impact on the trans-membrane transfer; -# Role of the surface properties in overall membrane behaviour; -# Interfacial phenomena at the ion-exchange material/solution boundary; -# Confrontation of mathematical modelling and experimental research. [Prof. M. Cretin->art163] (IEM) and [Prof. V. Nikonenko->https://www.researchgate.net/profile/Victor_Nikonenko] (Krasnodar) are co-managers of LFR MEIPA.